Rust. Het geheime ingredient voor spiergroei.

We weten allemaal dat je moet gaan sporten en op je voeding moet letten wanneer je graag gespierd wilt worden. Maar het resultaat daarvan is vaak dat mannen dagelijks in de sportschool gaan staan en daar uren trainen, met het idee dat ze dan goed bezig zijn. En daar ontstaat juist het grote misverstand. Meer trainen (en dus minder rust nemen) is juist contra-productief voor spieropbouw. Het helpt niet, het werkt het proces van spiergroei alleen maar tegen…

In dit artikel wil ik je uitleggen welke functie rust heeft wanneer je spieren op wilt bouwen.

Zelf heb ik deze kennis opgedaan via het Gespierde God boek van fitness- en voedingsexpert Glen Goossens. Inmiddels pas ik deze methode zelf enkele maanden toe in mijn trainingen en het werkt super. Daarom leek het me leuk om er een soort korte samenvatting van te delen

Rust tussen je trainingen

Veel mannen die beginnen met fitness, gaan gelijk 4 of 5 dagen per week trainen. Of zelfs nog meer. Ze willen immers snel gespierd worden en denken dat het dan beter is om veel te trainen zodat de spieren snel gaan groeien. FOUT. Spieren groeien niet tijdens training, ze groeien wanneer ze rusten. Kortom; tussen je trainingen groeien je spieren, niet tijdens je training. Het is de bedoeling om tijdens je training zo te trainen dat er kleine spierscheurtjes ontstaan. Na een training moet je zorgen voor eiwitrijke voeding, want de aminozuren die daarin zitten zijn nodig om je spieren te herstellen. Tijdens de rust tussen je trainingen.

Glen Goossens beveelt voor een beginnende fitness'er een weekschema van 3x trainen aan. In zijn Gespierde God boek leert hij je hoe je zelf zo'n schema kunt samenstellen uit een veelheid aan goede oefeningen. Hij leert je hoe je de spiergroepen moet combineren in 1 training voor maximaal resultaat. 

Rust tussen je oefeningen

Het is belangrijk om tussen je trainingen te rusten, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Daarnaast is het minstens zo belangrijk om tijdens je training te rusten tussen de oefeningen die je uitvoert. Vaak wordt dit vergeten. Mannen staan zich uit te sloven in de sportschool en willen lekker ijzer tillen, rusten is niet cool en zelfs saai. Maar het is super belangrijk om het juist wel te doen. Een goede tip kan zijn om een app op je telefoon te installeren die telkens wanneer je 'm aantikt 3 minuten gaat aftellen, dat is echt de minimale rust die je tussen de setjes moet nemen om je spieren de kans te geven zich weer aan te vullen met glycogeen.

Je zult merken dat als je meer rust inlast tussen de sets, je veel zwaarder kunt trainen dan wanneer je dit niet doet. En dat helpt weer bij spieropbouw want door een zwaardere trainingsprikkel zullen de spieren sneller gaan groeien. 

Rust is het geheime ingredient voor spiergroei

Zoals je nu weet is rust het geheime ingredient voor spiergroei. In de Gespierde God methode van Glen Goossens is dit het meest belangrijke onderdeel. Daarnaast leert hij je ook hoe je zwaar moet trainen en met welke (eiwitrijke) voeding je de reserves weer kunt aanvullen tijdens en na je training. Ik heb veel aan dit boek gehad en pas veel van de kennis nu toe. Met resultaat!